Subscribe

RSS Feed (xml)



Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Hakim Upadated Sebelum masuk Year 1

Pagi nie aku sampai awal lak kat opis walaupun kat luar hujan dan aku kebasahan.....ari nie terpaksa la datang awal skit sebab bulan nie dah 3 kali punch kad aku merah....kalua aku merah gak kali nie maknanyer 3 kali la merah....aku nak jaga rekod datang awal aku.....huhuhuuuu
Oppss cukup sampai disini nak citer pasal punch card....entri nie bukan pasal punch card...kalau nak bercerita pasal punch card nie kene wat entri la ya kawan-kawan.....
Aku nak bercerita pasal hero ku yang satu tu.....pejam celik pejam celik dah besor dah rupanyer hero aku tu...tahun depan dah nak masuk sekolah kebangsaan dah...rase kejap jer masa berlalu....lepas nie jadual dia memang pad la....tak de lagi la nak main2 mcm kat tadika...dan aku pun kene straight skit....sebab dah besar kan...bila dah masuk sekolah kebangsaan nie lagi la luas pandangan dia dan lagi banyak dia belajar dari kawan-kawan.....
Masa cuti sebulan nie aku dah start create jadual harian dia dah....jadual dia tak de la pad sangat...tak de la 24 jam belajor.....aku bagi la gak dia main game...surf internet dan tengok tv....tapi dalam masa tu aku akan masukkan gak slot baca buku untuk dia walaupun 1 jam. Aku tak nak musim cuti ni dia lupa terus buku2 dia. Aku suruh gak dia baca buku walaupun buku tu buku komik......
Masuk bulan 12 nie aku bagi dia buat soalan untuk tahun satu....setakat nie alhamdulillah dia dapat buat....aku cuma monitor jer......bagi dia biasa ngan silibus tahun 1......yang aku banyak tekankan untuk si Hakim nie Math,Sains ngan Bahasa Melayu.....setakat nie English aku rase tak de masalh sangat....3 subjek tu yg aku risau skit....memang dia boleh buat semua latihan yang aku bagi cuma aku nak dia buat semua tu cepat....tak nak bg dia buat lambat....pastu tulisan banyak yang kene baiki...tulisan buruk sangat...kat sekolah tadika tak per la...tp bila dah masuk sekolah kebangsaan tak boleh la tulisan camtu...nnt pening lak cikgu nak baca.....
Part ngaji lak alhamdulillah...dia dah abis Iqra' dan baca Muqadam lak sekarang nie....Mak mertua aku cakap Si Hakim nie dah boleh baca Al-Quran pun...tapi kami tak nak kasi lagi...biar dia hafal dulu surah lazim dalam Muqadam tu baru boleh nak naik Al-Quran......unstaz yang ajar dia ngaji lak suruh hantar si Hakim nie masuk tahfiz kat tempat aku tu....2x seminggu. Kelas hujung minggu jer...aku dah bincang ngan hubby....rasernyer tak yah dulu kut....sebab aku rase mcm pad sgt jer jadual dia....sebab ari minggu la dia nak release tension...nak main game dan nak surf internet....hari2 biasa kami dah haramkan sama sekali benda2 tu.....kami akan hantar gak!! tunggu dia besar sikit baru kami hantar....skrg nie kami ajar dia hafal ayat lazim jer dulu....insyallah lepas nie boleh la hantar dia kelas tahfiz tu....
Sembahyang lak aku dah cuba suruh dia baca sikit2.....nampak dah 70% dia tahu solat...nie nak kene train lagi nie...sebab bila dah masuk 7 tahun nanti dia wajib dah solat.....nak kene straight skit bab2 solat nie.....risau gak kalau tak straight sangat bab2 solat nie....maklumlah kat bandar besar nie kalau kurang ilmu agama nanti kut terbabas lak!!
Urusan sekolah setakat nie berjalan lancar.....sekolah kebangsaaan minggu depan hubby ajak gi beli buku dan alat tulis...Kakak aku dah bawak balik list yang perlu aku beli....cuma beli buku dan tie jer kat sekolah....alat2 tulis aku beli kat care4 jer...tak pun kalau rajin gi beli kat Mydin....sekolah agama minggu depan gak nak daftar...dan beli buku sekali....bas2 sekolah nak kene survey gak tu...transit lak...transit kat nursery yang dulu jer...kat situ senang...dia dah biasa kat situ...lagipun dekat ngan sekolah agama....
Orientasi untuk sekolah kebangsaan pada 2hb Januari....berdebar-debar gak nak hantar dia sekolah nanti...tapi nasib baik Kakak aku ada kat sekolah tu boleh dia tengok2 kan Si Hakim....



Tiada ulasan: